فرش خشتی را بهتر بشناسیم
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

 

یکی از نقشه های اصیل در فرش ایرانی فرش طرح خشتی است. این طرح دارای قدمت زیادی است و از گذشته ی دور تا کنون بافت آن رواج داشته است . این طرح همچنان طرفداران زیادی دارد و امروزه به صورت دستباف و ماشینی بافت میشود. چنانچه فرش ماشینی خشتی با شانه وتراکم بالا بافت شود به فرش دستبافت خشتی بسیار شبیه خواهد بود.

فرش های خشتی 1200شانه با تراکم 3600 و 1500شانه با تراکم 4500 به فرش خشتی دستبافت گونه نیز معروف هستند.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با ویژگی های این نقشه ی زیبا واصیل آشنا کنیم.

ویژگی های فرش خشتی

نام فرش خشتی از خشت گرفته شده است. در قدیم خشت ها به شکل چهارگوش واز خاک رس ساخته می شدند. به همین دلیل این نوع فرش ازتعداد زیادی چهارگوش های مربع، مستطیل یا لوزی تشکیل شده است. معمولا درون هریک از این خشت ها نقوش زیبای اصیل مثل گل های شاه عباسی و گل فرنگ و شاخ و برگهای اسلیمی  و گلدان و نقوش پرندگان و حیوانات بافت می شود. معمولا در انواع دستبافت نقش داخل هر خشت تکرارنشدنی ست و در سرتاسر فرش دیده نمی شود واین ویژگی منحصر به فرد باعث شده که این نوع فرش خشتی جزو اصیل ترین فرش های خشتی محسوب شود.از آنجا که هر خشت یک تصویر را نشان می دهد این فرش ها به فرش های قابی نیز معروف هستند.

از نقوش معروف این فرش میتوان به قاب قرآنی، قاب بختیاری، قاب تصویری، قاب اسلیمی و... اشاره نمود.

فرش خشتی در دکوراسیون داخلی

از ان جا که فرش خشتی جزو نقشه های اصیل و کلاسیک است برای دکوراسیون های کلاسیک و لوکس انتخاب ایده آلی می باشد. دقت کنید این فرش از آن جا که جزو فرش ها نقشه شلوغ است نباید مبلمانی که برای ست کردن با ان استفاده می شود از پارچه های طرحدار باشد. بنابراین اگر مبلمان شما طرحدار است این فرش اصلا انتخاب مناسبی نیست چون فضا را آشفته میکند.

از طرفی این فرش برای دکوراسیون های مدرن به این علت که اجزای این سبک از دکوراسیون معمولا ساده و مینیمال هستند به خاطر تضادی که ایجاد میکند انتخاب جذابی است. پس چنانچه دکوراسیون منزلتان مدرن است ومی خواهید فرش خشتی انتخاب کنید بهتر است از رنگهای روشن مثل کرم استفاده کنید و از بکاربردن فرش خشتی زمینه قرمز خودداری کنید.

دقت کنید اگر فضایی که این فرش را برای آن انتخاب می کنید ابعاد بزرگی ندارد حتما فرشی با ابعاد کوچکتر تهیه کنید به گونه ای که مبلمان دور آن چیده شود و اگر از چندین فرش برای پوشاندن کف استفاده میکنید حتما با فاصله از هم روی زمین پهن کنید. چرا که این فرش به خاطر طرح خانه خانه ای که دارد ابعاد فضا را نشان میدهد.

خرید مستقیم فرش از کارخانه

فروشگاه اینترنتی قالی کاشان که یک فروشگاه معتبر در زمینه فرش می باشد، با تنوع بسیار انواع فرش ها به شما این اجازه را می دهد که فرش مناسب منزل خود را با ابعاد دلخواه و همچنین کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید. یکی از ویژگی های این فروشگاه ارسال رایگان محصولات به سراسر ایران می باشد.





:: برچسب‌ها: فرش 1200شانه , تراکم فرش , طرح خشتی , فرش 1500شانه , خرید فرش , قالی کاشان ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: